دوشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۰
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۰۰۱
گزارشگر : ۶۹۱
سرویس مسجد خبر
در چهلمین نشست ستارگان محراب

آئین تجلیل از آیت‌الله مقدم قوچانی برگزار شد

چهلمین نشست ستارگان محراب با هدف تجلیل از خدمات و مجاهدت‌های آیت‌الله سیدعلی مقدم قوچانی امام جماعت مسجد علوی برگزار شد.

(دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱) ۱۶:۴۰
به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ چهلمین نشست ستارگان محراب (بزرگداشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران)، به منظور نکوداشت و نجلیل از مجاهدت‌های آیت‌الله سیدعلی مقدم قوچانی امام جماعت مسجد علوی با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدصدرالدین شریعتی، غروب یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱، همزمان با نماز مغرب و عشا در مسجد علوی، برگزار شد.
 
ماه شعبان، ماه مهدی موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است
 
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدصدرالدین شریعتی استاد حوزه و دانشگاه در سخنان خود در این مراسم گفت: خدا را شکر می‌کنم که در جمع مردم شهید پرور و غیور منطقه ۱۴ و در ایام مبارک ماه شعبان حضور یافتم. ماه شعبان، ماه رسول الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، ماه دعا و استغفار و ذکر صلوات و توبه و انابه به پیشگاه خدا است. ماه شعبان، ماه حضرت سیدالشهداءعلیه السلام، حضرت ابوالفضل و امام زین العابدین علیهم السلام، ماه حضرت مهدی موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، نور چشم حضرت صدیقه اطهر سلام‌الله‌علیها است.
 
وی افزود: خوشحالم که به مناسبت بزرگداشت یک شخصیت روحانی از سلاله سادات، پدر بزرگوار شهید، مردی فاضل، با تقوا و مومن به خدا و مکتب اجداد طاهرینش، حضرت آیت‌الله «سید علی مقدم قوچانی» که مرکز رسیدگی به امور مساجد، چهلمین نشست ستارگان محراب را برای تجلیل از مقام این عالم بزرگوار برگزار نموده است، حضور یافته‌ام. لازم است؛ عمیقانه و صمیمانه از مرکز رسیدگی به امور مساجد، خصوصاً ریاست و معاونت فرهنگی این مرکز برای برگزاری این نشست‌ها تشکر نمایم. همچنین از علما و ائمه جماعات این منطقه و به خصوص عالم ربانی آیت الله ضیاءالدین نجفی، کمال تشکر را دارم.
 
این استاد حوزه و دانشگاه، در بیان جایگاه ستارگان محراب گفت: در قرآن کریم سه بار کلمه «رجال» آمده است. البته یک بار هم این کلمه با الف و لام آمده است؛ «اَلرِّ‌جَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ (نساء: ۳۴)» که در این آیه، مقصود سرپرستی و مدیریت مردان بر خانواده‌ها، به خاطر موقعیت خلقتی آن‌ها و مسئولیت نفقه‌ای است که در خانواده بر عهده آن‌ها است. خداوند به همین دلایل این سرپرستی را به مردان اعطا نموده است.
 
وی افزود: اما کلمه «رجال» بدون الف و لام، تنها سه بار در قرآن آمده است؛ یکی از آن‌ها در سوره توبه است. دومی در سوره نور و سومی هم در سوره احزاب آمده است. هر کدام از آن‌ها یک جایگاه ویژه از کلمه «رجال» را معنا می کنند. همه ما می‌دانیم که کلمه «رجال» به معنای مردان حقیقی و واقعی است. البته نه مردنماها! خداوند سبحان در این سه باری که به این کلمه اشاره فرموده است، یک معنای خاصی را بیان می‌کند که به نظر من ارائه یک تصویر سه بعدی از مردان حقیقی است.
 
این استاد حوزه افزود: در سوره توبه در داستان «مسجد ضرار» که منافقین داخلی با همکاری مسیحیان خارج از مرزهای اسلام، خصوصا رومی‌ها، در سال نهم هجری، تصمیم براندازی اسلام را داشتند(البته این داستان نشان می‌دهد که بر اندازی مختصر زمانه ما نیست،)، تصمیم گرفتند مسجدی بنا کنند و زمینه را برای براندازی رسالت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم فراهم نمایند. قصد آن‌ها وحدت جامعه اسلامی نبود، بلکه می‌خواستند وحدت کلمه جامعه اسلامی را بشکنند و با ایجاد تفرقه، دشمن را بر جامعه اسلامی حاکم نمایند و نیت نهایی آن‌ها هم این بود که یک ستاد جنگ و پناهگاهی برای کسانیکه دستشان به خون جوانان مسلمان در جنگ‌های «بدر» و «خندق» و «احد» و ... آلوده بود، تشکیل دهند.
 
مردان حقیقی می‌خواهند در سنگر مساجد دل‌ها را قدسی کنند

 

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید صدرالدین شریعتی در ادامه گفت: پس از تکمیل ساختمان مسجد، آن‌ها از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم می‌خواهند که این مسجد را با دستان خود افتتاح کند و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم به آن‌ها می‌فرمایند؛ من اکنون عازم غزوه تبوک هستم و لذا بعد از جنگ این کار را انجام می‌دهم. جبرئیل علیه‌السلام بر پیامبر نازل می‌شود و می‌فرماید؛ یا رسول الله! این مسجد از آن مساجدی که شما می‌پندارید نیست! این مسجد مرکز توطئه، اختلاف افکنی، کفر و تجمع دشمنان خدا و رسول اوست. لذا در این مسجد هرگز نماز اقامه نکنید. «لَا تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا ۚ لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ ۚ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا ۚ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ» در آن مسجدی نماز اقامه کن که بر اساس تقوا، طهارت و پاکی بنا نهاده شده است.
 
وی در ادامه افزود: جبرئیل علیه‌السلام به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم می فرماید؛ یا رسول الله! آن مردانی که مسجد ضرار را برپا نموده‌اند، آلوده، منحرف و شیطانی‌اند. اما در آن مسجدی که خداوند متعال به اقامه نماز در آن‌جا فرمان داده؛ مردانی هستند که عاشق و شیفته تزکیه و سالم سازی جان‌ها هستند. معنای تطهیر در اینجا بالاتر از پاکسازی ابنیه و وسایل است و به پاکسازی نفوس و رهایی از شیطان اشاره دارد. در این آیه یکی از ابعاد مردان حقیقی نمایان می‌شود که همانا انسان هایی هستند که می‌خواهند در سنگر مساجد و خانه های خدا دل‌ها را قدسی کنند.
 
مردان حقیقی با جان خود پای عهدشان با خدا می‌ایستند
 
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید صدرالدین شریعتی در ادامه گفت: آیه بعدی که یک بُعد دیگری از مردان حقیقی را می نمایاند، در سوره احزاب است. «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا (احزاب۲۳)». احزاب به آن جنگی اشاره می‌کند که بین کل اسلام و کل کفر در مدینه و با لشکرکشی ابوسفیان، یهودیان پشت برده و منافقین که در مدینه سکنا داشتند، برای رسیدن به قدرت تلاش می کردند و خداوند این آیه را نازل فرمودند. از میان مومنین مردانی هستند که جایگاه ویژه ای دارند. مردانی که چهره وفای به پیمان خدا و عهد الهی را نمایان می‌کنند. عهد و پیمانی که در این آیه به آن اشاره شده بالاتر از آن عهد و پیمانی‌ست که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم در هنگام جنگ با یارانش منعقد نموده بود. عهد و پیمانی که در این آیه به آن اشاره می‌نماید، همانا «لا اله الا الله و محمد رسول الله» است و پیمانی است که همه ما مسلمین با وجودمان بر آن امضا نموده‌ایم.
 
وی افزود: عمل بر این پیمان، ایستادن و تصدیق در راه خدا است. مقاومت، صبوری و نترسیدن از تهدیدات دشمنان و دروغ‌هایی است که علیه مردان خدا (بسیجان، پاسداران، نیروهای امنیتی، روحانیت فداکار و جان برکف و رهبر معظم انقلاب) با تمام قدرت این پیمان را تصدیق می‌‍کنند. همانطور که در این ایام شما مردم بزرگ که سلام و همه پاکان و نیکان بر شما باد، مبارزه کردید و پای پیمان خود با امام راحل رحمت‌الله‌علیه و امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، پیغمبراسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها و خدای خود ایستادید. عده‌ای پای این پیمان نامه جان خود را بخشیدند و عده‌ای هم راست قامت و مهیا ایستاده‌اند تا جان و هستی خود را فدا نمایند و ذره‌ای به عهدی که بستند تردید نمی‌کنند!
 
مردان حقیقی با داد و ستدهای شیرین دنیوی از یاد خدا و ذکر او غافل نمی‌شوند
 
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: سومین بُعد از معنای «رجال» در آیه‌ای از سوره شریفه نور آمده است. آن‌جا که خداوند می فرماید: «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ ۙ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَیَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ (۳۷ و ۳۸ و ۳۹ نور)» مردانی در این خانه‌ها هستند که تجارت و خرید و فروش آن‌ها را سرگرم نمی‌کند. با داد و ستدهای شیرین دنیوی از یاد خدا و ذکر او غافل نمی‌شوند. حد متقین، منظور از این بیوت، همانا مساجد است، خانه‌ای که قرآن در آن تلاوت می‌شود بیت الهی و متعلق به خداوند است.
 
وی افزود: آمدن کلمه «بیع» در کنار «تجارت» در این آیه به خاطر نقد بودن بیع نسبت به تجارت است! آیه شریفه بیان می دارد که نه آن داد و ستد سریع و شیرین و نا آن استمرار تجارت و خرید و فروش نسبتاً طولانی، هیچکدام این مردان را از ذکر خدا، اقامه نماز و ایتای زکات غافل نمی‌کند! ذکرِ الله، همان باورهای قلبی و مکنونات درون است! آن معارفی است که اعماق قلب انسان مومن را فرا می‌گیرد و در جای جای سلولهای وجود او فریاد «لا اله الا الله» سر می‌دهد. این فریادها فقط به درون ما منحصر نمی‌شود، بلکه در میدان عمل نیز باید متجلی شود! همچنان که «امنو» همواره با «عملوا الصالحات» همراه است.
 
امام جماعت مسجد قبا در ادامه افزود: خداوند در این آیه شریفه دو کلیت را بیان می‌کند که همانا اقامه نماز و ایتای زکات است. اقامه نماز یعنی برپا داشتن همه اوامر و نواهی الهی، اقامه نماز فقط لفظ گویی نیست و سراسر وجود ما برای ارتباط با وجود خدا و شارژ شدن از طرف او و در نهایت طبق اوامر و نواهی او عمل کردن است. ایتای زکات هم همانا رابطه با مردم و خدمت به خلق خدا است. اما خداوند جمله‌های دیگری در پی این‌ها می‌فرماید: «یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ»! چرا این مردان حقیقی مزدوران استکبار نمی‌شوند و از تجارت شیرین دست برمی‌دارند؟ چون به قیامت باور دارند آن‌ها به تجسم اعمال خود در پیشگاه خدا اعتقاد دارند. در روزی که دل‌ها منقلب و دگرگون می شوند و آنچه نادیدنی‌ست را خواهند دید.
 
مومنین به مسجد می‌آیند تا برای سعادت و قیامت خود نور تهیه کنند
 
وی گفت: در اینجا دو دسته وجود دارند. یکی آن‌ها که شقاوت‌ها و نکبت‌ها را می‌بینند و دیگری آن‌ها که تنها نور خدا را می‌بینند. لذا شقی‌ها که منافقین باشند، رو به شما مومنین می‌کنند (که با نور خود به سمت بهشت می روید) و فریاد می‌زنند؛ «انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکُمْ». شعاعی از این نور خود را به ما بدهید تا ما هم از نور شما روشنایی برگیریم و بتوانیم تکانی بخوریم. آن‌گاه مومنین خواهند گفت: «قِیلَ ارْجِعُوا وَرَاءَکُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا». به عقب برگردید، به دنیا، از آن‌جا نور طلب کنید.
 
امام جماعت مسجد قبا درادامه افزود: شما مومنین به این مسجد‌ها می آیید تا برای سعادت و قیامت خود نور تهیه کنید. تا انسان محبوب خداوند شوید و خداوند نیز به شما پاداشی را بشارت می‌دهد که بی حساب است. «لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَیَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ». خدا هم به این مردان جزایی می‌دهد که بسیار بهتر ازعمل آن‌هاست. شاید عمل آن‌ها کمی و کاستی داشته باشد، اما خداوند متعال چون آن‌‎ها را می‌شناسد، در پاداشش بی‌حساب به آن‌ها می‌بخشد.
 
وی ادامه داد: اوج معانی «رجال» که به آن‌ها اشاره شد، در شخصیت اولیا و انبیای الهی تجلی یافته است. همچنین در شخصیت علمای دین و شما مردم متدین و متعهد است. علمای دین از طرفی جان‌ها را تزکیه و مساجد را حفظ می کنند و از طرفی دشمن شکنی می‌کنند و همه زندگی خود را به خاطر خدا و رسیدن به سعادت آخرت در حداقل ممکن قرار می‌دهند. این تجلی جایگاه مردان خدا است!
 
دشمنان از رهبر انقلاب در آن جایگاه، با این مکتب، با این مردم و مساجدی اینچنینی وحشت دارند
 
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید صدرالدین شریعتی با طرح این سوالات که آیا می‌دانید چرا امروز دشمن به روحانیت مومنین و حزب اللهی‌ها و چادری‌ها به طور ویژه جسارت می کند؟! می‌دانید چرا استکبار جهانی با جایگاه عظمای ولایت فقیه در کشور ما برخورد نامناسبی دارد؟، گفت: چون می‌بیند آن‌ها راست قامت در دفاع از خدا، مقابل ستمگران و ظالمین ایستاده‌اند. لذا می‌ترسند و از رهبری در آن جایگاه، با این مکتب، با این مردم و مساجدی اینچنینی وحشت دارند! چون نمی‌توانند با همه این‌ها دشمنی کنند، می‌خواهند افراد را از دور خارج کنند.
 
آیت‌الله سید علی مقدم قوچانی  قلوب شما را تطهیر  می‌کند
 
 امام جماعت مسجد قبا افزود: امروز شما در این خانه خدا به یاد یک چنین شخصیتی حضور یافته‌اید و می‌خواهید از مقام شامخ آیت‌الله سید علی مقدم قوچانی تقدیر و تجلیل نمائید. این مرد بزرگ در خدمت شما تطهیر قلوب می‌کند. او پسرش را تربیت نمود و به میدان‌گاه دفاع از مکتب حق فرستاد که در این راه شهید شد. از طرفی فرزندان شما را تربیت نمود که به جبهه رفتند و جلوی استکبار ایستادند و از طرفی هم یک زندگی ساده و بی غل و غش دارد که شاهدش آن چیزی بود که شما بیان نمودید. زندگی این عالم بزرگوار معنای واقعی کلمه «رجال» است که مفاهیم آن را بیان نمودم.
 
گفتنی است؛ در پایان این مراسم که به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران برگزار شد، با حضور آیت‌الله ضیاءالدین نجفی امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم‌، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین محمدابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و حجت الاسلام و المسلمین حجت‌اله ذاکر، معاون فرهنگی اجتماعی این مرکز، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید صدرالدین شریعتی امام جماعت مسجد قبا(خیابان شریعتی) و استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن مقدسی حاجی آبادی، امام جماعت مسجد شهید بهشتی(میدان نبرد)، با رونمایی از لوح نکوداشت «آیت‌الله سیدعلی مقدم قوچانی امام جماعت مسجد علوی» از ایشان تقدیر و تجلیل به عمل آوردند.
 
در پایان مراسم، هدیه‌ ارزشمند، یک جلد قرآن کریم، از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد توسط آیت‌الله ضیاءالدین نجفی به آیت‌الله سیدعلی مقدم قوچانی تقدیم شد.

 

ببینید| آلبوم تصاویر

پایان پیام/

 
https://farhang.masjed.ir/u/173n
38
43
47
46
45
44
42
41
40
39
37
36
35
34
33
32
31
30
29
28
27
26
25
24
23
22
21
20
19
18
17
16
15
14
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
49
48
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید