سه شنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۴
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۰۰۲
گزارشگر : ۶۹۱
سرویس مسجد خبر
گزارش

امامی که مسجد را پایگاه مهدی‌یاوری کرده است

آیت الله مقدم‌قوچانی در کنار همه فعالیت‌هایی که برای تبدیل مسجد علوی به مسجد تراز و برقرار انجام داده، با اهتمام به ترویج فرهنگ مهدوی اهالی محله و مسجدی‌ها را پای ثابت جلسات امام زمانی و ترویج فرهنگ مهدویت کرده است.

(سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱) ۰۸:۱۴
به گزارش مسجدخبر به نقل از شبستان؛ چهلمین نشست «ستارگان محراب» به منظور گرامیداشت شش دهه مجاهدت آیت‌الله «سیدعلی مقدم‌قوچانی»، امام جماعت مسجد علوی و استاد اخلاق حوزه علمیه تهران، یکشنبه شب، چهاردهم اسفندماه در مسجد علوی (واقع در تهران، خیابان پیروزی، خیابان بستان منش، کوچه شهید بهروز غنیان) برگزار شد.
 
آیت الله مقدم قوچانی حدود ۵۵ سال است که امامت جماعت مسجد علوی را بر عهده دارد و توانسته این مسجد را به یکی از پایگاه های مهم دین داری و انقلابی گری در شرق تهران تبدیل کند. خبرنگار ما در گفت و گو با چند تن از استادان حوزه علمیه که شناخت خوبی نسبت حجت الاسلام مقدم دارند، به بررسی روش و منش این امام جماعت در مدیریت شایسته مسجد پرداخته است.
 
حجت الاسلام والمسلمین «حسین محمد ابراهیم» با بیان اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد تکریم علما را وظیفه خود می داند، گفت: الحمدالله همایش ستارگان محراب با همراهی اهالی مساجد به ایستگاه چهلم خود رسید و ما وارد هر مسجدی می شویم استقبال بسیار خوبی از این همایش می بینیم.
 
اهتمام حجت الاسلام والمسلمین مقدم به موضوع مهدویت
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه یکی از ویژگی های مشهور آقای مقدم قوچانی که بسیار میان مردم منطقه شرق تهران و نمازگزاران مسجد علوی شناخته شده است، اهتمام ایشان به ترویج فرهنگ مهدویت است، افزود: طبق گفته خود آقای مقدم، از همان روز اول حضور در مسجد علوی بسیار نسبت به موضوع مهدویت و انتظار حضرت ولیعصر (عج) اهتمام داشته است.
 
وی اضافه کرد: اهالی مسجد علوی طبق گفته آقای مقدم جزو فعال ترین افراد در چراغانی و آذین بندی منطقه پیروزی و برگزاری جشن های ولادت حضرت صاحب الامر (عج) است و همه ساله گروهی در این مسجد جزو ستاد بزرگداشت برنامه های نیمه شعبان در شرق تهران هستند.
 
حجت الاسلام محمدابراهیم در ادامه با بیان اینکه آقای مقدم قوچانی جزو ائمه جماعات فعال در حوزه انقلابی گری است، گفت: ایشان مسجد علوی و چند هیئت مذهبی در شرق تهران را به پایگاه بزرگ مبارزه علیه طاغوت تبدیل کرد و در دفاع از انقلاب اسلامی، فرزندشان نیز به شهادت رسید.
 
وی ادامه داد: آیت الله مقدم قوچانی جزو همان دسته از افرادی است که حرف و عمل شان یکسان است و ایشان درست در همان زمانی که مردم را به حضور در جبهه ها تشویق می کرد، فرزندان خود را نیز به میدان نبرد روانه کرد همین موضوع از دلایل محبوبیت ایشان در مسجد علوی است. وقتی من وارد این مسجد شدم دیدم که همه نمازگزاران این مسجد چقدر به حاج آقای مقدم علاقه دارند.
 
تهدید آیت الله مقدم قوچانی از سوی منافقین
 
حجت الاسلام والمسلمین «ضیاءالدین نجفی» نیز با بیان اینکه بیش از ۴۵ سال است حاج آقا مقدم قوچانی را می شناسد، گفت: ایشان در ردیف فعال ترین مبارزان علیه طاغوت بود و کتاب هایی نیز در دفاع از جایگاه روحانیون مبارز و مقابله با کسانی که مروج اسلام منهای سیاست هستند، تالیف کرده است. ایشان به دلیل تالیف این کتاب ها یک بار از سوی یکی از گروهک های تروریستی مورد حمله قرار گرفت و بارها نیز از سوی منافقین تهدید شد.
 
امام جماعت مسجد و تولیت حوزه علمیه نبی اکرم (ص) در ادامه با بیان اینکه آیت الله مقدم قوچانی مسجد علوی را به پایگاه مهدویون تبدیل کرده است، افزود: ایشان طی ۲۰ سالی که در حوزه علمیه نبی اکرم (س) تدریس می کرد نیز هر هفته در سخنرانی های عمومی و اخلاق خود به موضوع انس با حضرت صاحب الامر (عج) اشاره و مدام طلاب را به ارتباط با حضرت مهدی (عج) توصیه می کرد.
 
فعالیت گسترده اهالی مسجد علوی در برگزاری جشن‌های ولادت امام زمان(عج)
 
وی با بیان اینکه مسجد علوی جزو مساجد بسیار فعال در برگزاری جشن های مهدویت در سطح شرق تهران است، گفت: اهالی این مسجد در نیمه شعبان جشن های خوبی در گرامیداشت ولادت امام زمان (عج) برگزار می کنند. زمانی ستاد نیمه شعبان در محلات نبی‌اکرم(ص) و صددستگاه فعال بود، آیت الله مقدم قوچانی و اهالی مسجد علوی بسیار در آن فعالیت داشتند. جوانانی که ایشان جذب می کرد در برگزاری جشن های نیمه شعبان خیلی فعال بودند.
 
سرّ رساندن مسجد علوی به این حد از توفیقات
 
حجت الاسلام والمسلمین «سید صدرالدین شریعتی» نیز با بیان اینکه آیت الله مقدم قوچانی بسیار نزد اهالی مسجد علوی محبوب هستند، گفت: چند تن از نمازگزاران مسن و قدیمی این مسجد گفتند که حاج آقای مقدم طی ۵۴ سال امامت جماعت در مسجد علوی حتی یک ریالی از ما تقاضا نکرد؛ رساندن مسجد علوی به این حد از موفقیت با همین مناعت طبع ممکن می شود. 
 
رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی(ره) افزود: آیت الله مقدم قوچانی با همین روحیه قناعت و اخلاق مداری توانستند مسجد علوی را به مسجد نمونه تبدیل کنند. درباره فعالیت های این مسجد درباره مهدویت نیز از همان بدو ورود به این خانه خدا شاهد این حقیقت هستیم. آقای مقدم نیز حتما در حوزه مهدویت و تربیت منتظران کارهای خوبی انجام داده است.
 
جهاد تبیین و بیانیه گام دوم انقلاب در راس برنامه های مسجد علوی است
 
وی در ادامه با بیان اینکه آیت الله مقدم قوچانی عالمی انقلابی نیز هستند، اضافه کرد: ایشان مسجد علوی را به پایگاه بزرگ انقلابیون تبدیل کرد ایشان جهاد تبیین و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را در راس برنامه های مسجد علوی قرار داده است.
 
شریعتی در ادامه با بیان اینکه حاج آقای مقدم قوچانی به معنای واقعی کلمه، عالم است، گفت: ایشان اهل تحقیق و مطالعه و پژوهش و تالیف است. همه ائمه جماعات مساجد باید اهل علم و تحقیق باشند به طوری که وقتی فردی از آنان درباره موضوعات مربوط به دین یا مسائل روز سوالی می پرسد، بتوانند پاسخ قانع کننده ای بدهند. 
 
«مصطی عزالدین» نیز با بیان اینکه آیت الله مقدم قوچانی حتی یک بار از اهالی مسجد علوی تقاضای مالی نکرده است، گفت: بارها و بارها شد که در تامین هزینه های این مسجد دچار مشکل شدیم و حاج آقای مقدم قوچانی در صف اول کمک به این خانه خدا بود.
 
رئیس هیئت امنای مسجد علوی در ادامه با بیان اینکه حاج آقای مقدم قوچانی کمتر پیش می آید سخنرانی کند و درباره امام زمان (عج) صحبت نکند، افزود: ایشان اکنون نیز که حدود ۹۰ سال سن دارند، روزهای دوشنبه به صورت اختصاصی درباره حضرت ولیعصر (عج) سخنرانی و روزهای جمعه نیز در مراسم دعای ندبه شرکت می کند.
 
وی گفت: همه ساله در فروردین ماه وقتی قرار است درباره برنامه های آن سال صحبت کنیم، حاج آقای مقدم قوچانی به صورت ویژه تاکید می کند برای امام زمان (عج) چه کاری می خواهید انجام دهید. ایشان خیلی به موضوع مهدویت و عصر غیبت و وظائف منتظران توجه دارد. مرتبا تذکر می دهد که تبعیت از ولی فقیه و مقام معظم رهبری در راس وظائف منتظران در عصر غیبت است.
 
عزالدین در ادامه با بیان اینکه حاج آقای مقدم قوچانی بسیار متواضع است، خاطرنشان کرد: حاج آقا مقدم قوجانی هر هفته یک کتاب را معرفی می کند و معمولا هر چهار هفته یک بار کتابی درباره موضوع امام زمان (عج) و مهدویت و امام شناسی و وظائف منتظران را معرفی می کند. ایشان بسیار نسبت به موضوع مولای ما حضرت ولیعصر (عج) و پیروی از ولی فقیه در عصر غیبت دغدغه دارد.

پایان پیام/

https://farhang.masjed.ir/u/173j
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید