یکشنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۸
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۰۰۷
گزارشگر : ۶۹۱
سرویس مسجد خبر
با حضور جمعی از اصحاب رسانه

نشست خبری دهه تکریم و تعظیم مساجد برگزار شد

نشست خبری دهه تکریم و تعظیم مساجد، با حضور حجت‌الاسلام ذاکر، معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

(یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱) ۱۱:۳۸

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ نشست خبری دهه تکریم و تعظیم مساجد صبح امروز یک‌شنبه ۲۱ اسفندماه، با حضور حجت‌الاسلام ذاکر، معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در مجتمع محراب برگزار شد.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در این نشست با بیان اینکه شعار محوری دهه تکریم و تعظیم مساجد امسال «مسجد، کانون اتحاد و همدلی» است، گفت: دهه تکریم و تعظیم مساجد از ۲۳ اسفندماه تا ۳ فرودین‌ماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و هر روز مزین به یک عنوان خواهد بود که متناسب با هروز شیوه‌نامه‌ای تدوین شده است.

 مسجد، کانون همدلی نوجوانان

 وی با بیان اینکه برای هر روز از دهۀ تکریم و تعظیم مساجد عناوینی را در نظر گرفته‌ایم گفت: عنوان روز اول، «مسجد، کانون همدلی نوجوانان» است. برگزاری مراسم نمادین جشن تکلیف دانش‌آموزی، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی ویژۀ نوجوانان و دانش‌آموزان و تقدیر از دانش‌آموزانی که در زمینه‌های علمی، فرهنگی و ورزشی منطقه یا محله دارای رتبه‌ای هستند و جزو دانش‌آموزان نخبه محسوب می‌شوند. همچنین ایستگاهی فرهنگی در مجاورت برخی مساجد برپا می‌شود و پویشی به نام «حس خوب» اجراء می‌شود. طی این پویش بناست نوجوانی که تا به حال مسجد نیامدند، وارد مسجد شوند. نقش ائمه جماعات مهم است. نوجوان با یک برخورد خوب می‌تواند حس خوش را دریافت کند.

 مسجد، پایگاه تعالی جوان مؤمن انقلابی

حجت‌الاسلام ذاکر افزود: عنوان روز دوم «مسجد، پایگاه تعالی جوان مؤمن انقلابی» است. برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع «آرمان جوانان» بر پایۀ تریبون آزاد و پاسخ به پرسش‌ها و شبهات جوانان، برگزاری مسابقۀ ورزشی ویژۀ جوانان و همچنین تقدیر از نخبگان علمی، فرهنگی و هنری و ورزشی در منطقه و محله از برنامه‌های این روز است.

 مسجد، مروج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت

وی افزود: عنوان روز سوم «مسجد، مروج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت» است. در این روز برنامه‌هایی مثل تشکیل جلسۀ شورای محله در مسجد و جلب مشارکت دستگاهی در برنامه‌ها، تقدیر از ایثارگران و تجلیل از خانوادۀ معظم شهدای منطقه و محله و نیز غبارروبی و عطرافشانی قبور شهدای گمنام همجوار تدارک دیده شده است.

 مسجد، میعادگاه منتظران؛ نماز جمعه تجلی انتظار

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: عنوان روز چهارم «مسجد، میعادگاه منتظران؛ نماز جمعه تجلی انتظار» است. برای این روز با ستاد برگزاری نماز جمعۀ هم‌افزایی خوبی صورت گرفته تا غرفه‌هایی جهت پذیرایی و ارائۀ دستاوردهای مساجد برپا می‌کنند. برگزاری دعای ندبه و سخنرانی با مضمون معارف مهدوی و نیز غبارروبی و عطرافشانی مساجد در این روز پیشنهاد شده است. روز پنجم با عنوان مسجد، محور اتحاد ملی است. توصیه کردیم در این روز از مردم برای حضور در مسجد دعوت شود. دعوتنامه‌هایی را طراحی می‌کنند و به درب منازل می‌فرستند.

 مسجد، محور اتحاد ملی

 وی اضافه کرد: روز پنجم دهه مصادف با شنبه ۲۷ اسفندماه به نام «مسجد، محور اتحاد ملی» است که در این روز مساجد از اهالی محل با یک دعوتنامه خواستار حضور در مسجد می‌شوند. ویژه برنامه‌های جشن همدلی نیز در این روز در فضای باز برگزار می‌شود.

 مسجد، پایگاه سلامت اجتماعی

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: روز ششم دهه مصادف با یک‌شنبه ۲۸ اسفندماه با عنوان «مسجد، پایگاه سلامت اجتماعی» برگزار خواهد شد. این موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است. به همین منظور در این روز کارگاه آموزشی با موضوع مهارت زندگی برگزار می‌شود، همچنین تامین هزینه جهیزیه و مراسم ازدواج جوانان مورد توجه خواهد بود، البته در طول سال مراکز خیریه مساجد در مورد ازدواج آسان فعال هستند.

 مسجد، جبهۀ جهاد تبیین

حجت‌الاسلام ذاکر افزود: عنوان روز هفتم «مسجد، جبهۀ جهاد تبیین» است. توصیه کردیم سخنرانی انگیزشی در مسجد انجام شود و دستاوردهای انقلاب اسلامی تبیین شود. کانالی به نام «جهاد تبیین» در ایتا راه‌اندازی کردیم تا محتوای ائمه جماعات را در آن بارگزاری ‌کنیم. شناسایی و تجلیل از فعالان عرصۀ جهاد تبیین در منطقه و محله و نیز برگزاری مسابقۀ کتابخوانی با موضوع جهاد تبیین از برنامه‌های این روز است.

 مسجد، کانون مهرورزی و نشاط معنوی

وی یادآور شد: روز هشتم سه‌شنبه اولین روز سال ۱۴۰۲ با عنوان «مسجد، کانون مهرورزی و نشاط معنوی» است. در این روز کسبه و همسایگان مجاور مسجد به برپایی جشن خواهند پرداخت. یک جشن عیدانه نیز در این روز در مسجد داریم. همچنین تقدیر از کارگزاران و فعالان مسجدی در این روز صورت می‌گیرد.

پخش پیام رهبر انقلاب در روز نهم دهه تکریم در مساجد

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: روز نهم همزمان با دومین روز از سال نو متناسب با شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب بیان خواهد شد در نظر گرفته شده است. پیام رهبر انقلاب در این روز در مساجد پخشمی شود.  به مساجد پیشنهاد شده در این روز پیرامون شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری اعلام می شود در مساجد سخنرانی و جلسات تبیین داشته باشند.

 مسجد، کانون نیایش و معنویت

وی گفت: روز پایانی این دهه یعنی یک روز قبل از ماه رمضان، در سوم‌ فرودین‌ماه «مسجد، کانون نیایش و معنویت» نام گرفته است. از این رو متناسب با این روز پویش «سفره‌های آسمانی برای جلب افطاری ساده» را خواهیم داشت، در کنار این پویش قرائت دعای افتتاح و کمیل را بعد از نماز عشاء خواهیم داشت.

حجت الاسلام ذاکر طراحی و نصب طرح‌های گرافیکی و ارائۀ آن به مساجد و نصب آنها در سطح شهر با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران و نیز تولید نماهنگی با عنوان «مسجد» را از دیگر برنامه‌های دهۀ تکریم و تعظیم مساجد دانست.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با بیان اینکه اهتمام به جذب و تربیت دینی مسجدی نوجوانان از اولویت های مرکز است، تاکید کرد: اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه در این راستا اجرا می شود.

وی ادامه داد: در طول سال ۲۰۰ مسجد با مدارس در ارتباط هستند و به صورت ویژه ائمه جماعات این مساجد در مدارس حاضر و اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه را مورد توجه قرار می دهند؛ ضمن اینکه با مشارکت مرکز مدیریت حوزه های علمیه طرح امین در مدارس اجرا می شود.

حجت الاسلام ذاکر با ابراز خرسندی از اینکه در اعتکاف امسال قریب به نیمی از شرکت کنندگان از دانش آموزان بودند، گفت: این حضور گسترده در مراسم معنوی اعتکاف نشان از فعالیت اثربخش ائمه جماعات در مدارس دارد.  

پایان پیام/

https://farhang.masjed.ir/u/176w
1
2
3
4
5
6
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید